اخبار و مطالب روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

اخبار و مطالب روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

 

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

اهداف مشاوره قبل از ازدواج چیست و چرا زوج ها قبل از ازدواج باید جلسات مشاوره قبل از ازدواج را پشت سر بگذارند؟

وقتی دو نفر تصمیم به شروع یک زندگی مشترک می گیرند، دچار یک تغییر و تحول عظیم در زندگی خود می شوند و چون برای اولین بار است که وارد مرحله جدیدی از زندگی شده اند، حتما به راهنمایی و کمک از طرف افراد متخصص نیاز دارند. ازدواج یک امر بسیار پسندیده می شود و دو شخص که به یکدیگر علاقه دارند، زندگی جدیدی را آغاز می کنند ولی شروع زندگی نیازمند آموزش هایی است که می توان با مراجعه به جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مطالب مفید و کاملی را به دست آورد.

متاسفانه بسیاری از زوج ها فکر می کنند که جلسات مشاوره قبل از ازدواج مخصوص کسانی است که با شریک زندگی خود مشکل دارند ولی این طور نیست و تمامی زوج ها قبل از ازدواج باید این دوره ها را بگذارنند ولی متاسفانه برخی از زوج ها شرکت در این جلسات را هزینه اضافی می دانند و چون به همسر خود علاقه دارند دلیلی برای شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج ندارند.

هدف از مشاوره در حین ازدواج، تحکیم پایه های زوجین است و شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات درباره‌ روان‌شناسی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آن ها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها و عمیق شدن آن‌، از اهداف این مرحله مشاوره است.

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

  • درک بهتر از خود

در جلسات مشاوره، زن و مرد در مورد افکار، باورها، اهداف، احساسات و باورهای خود صحبت می کنند و طبیعی است که افراد طی رابطه با تعارض هایی مواجه شوند. نحوه تفسیر این تعارض ها، احساس فرد به آن ها و گام هایی که برای حل تعارض ها برداشته می شود به افراد کمک می کند تا با بخش های جدیدی از شخصیت خود آشنا شوند. فرد اگر به خوبی خودش را بشناسد می تواند در انتخاب همسر تصمیم بهتری بگیرد.

  • درک بهتر یکدیگر

با مطرح کردن افکار، احساسات، باورها و علایق خود باعث می شود تا شریک شما، شما را بهتر بشناسد و این باعث می شود تا درک بهتری از یکدیگر داشته باشید. با این شناخت زوج ها می توانند خودشان را جای دیگری قرار دهند و موضوعات مورد نظر را از دیدی دیگری ببینند.

  • غلبه بر اضطراب

اضطراب در زمان ازدواج و انتخاب همسر در اکثر افراد اتفاق میافتد و هر چه به زمان برگزاری مراسم ازدواج نزدیک می شود، میزان استرس و اضطراب آن ها بیشتر می شود. اضطراب ممکن است به دلیل برگزاری رضایت بخش مراسم باشد ولی در موارد دیگر اضطراب مربوط به رابطه ای است که قرار است در آینده آن را با همسر خود ادامه دهید. مشاوره قبل از ازدواج باعث می شود تا شما با واقعیت های زندگی رو به رو شوید و این به کاهش استرس شما در زمان ازدواج و بعد از آن کمک می کند.

  • کمک به بهبود رابطه

مشاوره قبل از ازدواج باعث می شود تا به خوبی همسر آینده خود را بشناسید و همچنین با درکی که از یکدیگر پیدا کرده اید می توانید زندگی مشترک خود را با حداقل مشکلات و مستحکم تر شروع کنید.

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

  • مشاهده و پیشبینی

یکی دیگر از اهداف مشاوره قبل از ازدواج مشاهده و پیشبینی می باشد که درمانگر در جلسات مشاوره الگوها و رفتارهای ناکارآمد زوج ها را شناسایی می کند و بازخورد آن ها را به زوج ها اعلام می کند و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که زوج ها می توانند با توصیه های درمانگر برای اصلاح این الگوها و رفتارها اقدام کنند. شناسایی و اصلاح این الگوها قبل از ازدواج کمک بسیار زیادی به حذف رابطه در دوران بعد از ازدواج می کند و اگر رفتار غیر قابل پیشبینی بعد از دوران ازدواج رخ دهد، قطعا برای دو نفر مشکل ساز خواهد بود.

  • غلبه بر بازدارنده ها

در بسیاری از جلسات خاستگاری و آشنایی، همیشه موضوع هایی هستند که مطرح نمی شوند و این موضوعات می تواند به دلیل ترس و یا خجالت زدگی زوج باشد. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج زوج ها می توانند بدون پرده موضوعات و جنبه هایی که پیش از قادر به مطرح کردن آن ها نبودند، صحبت کنند. یکی از اهداف مشاوره قبل از ازدواج همین است که زوج ها به راحتی بتوانند صحبت های خود را انجام دهند.

  • کمک به رشد و تغییر

از دیگر اهداف ازدواج می توان به رشد و تغییر زوج ها اشاره کرد که در فرآیند مشاوره، درمانگر با مطرح کردن سوالاتی، از زوج ها یک نوع تست می گیرد و جواب آن ها می تواند وضعیت رفتارها و الگوهای زوج ها را مشخص کند. هدف از این تست ها این است که زوج ها بدون نگرانی، ترس و اضطراب صحبت های خود را مطرح کنند و حتی اگر مشکلی وجود داشته باشد، به کمک درمانگر برطرف شود.

  • تصمیم برای ازدواج

زوج با توجه به شناختی که از خود، نامزد، وضعیت فعلی ارتباط، شرایط و تغییرات احتمالی پس از ازدواج و غیره به دست می آورند، در مورد ازدواج و زمان آن تصمیم می گیرد. باید به یاد داشت که داشتن ارتباط در دوران آشنایی به معنای پذیرش دیگری به عنوان شریک زندگی نیست، بلکه گامی مهم در جهت آشنایی دو فرد با خود و دیگری است که پیامد آن می تواند ازدواج یا پایان دادن به رابطه باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهداف مشاوره قبل از ازدواج و گرفتن وقت مشاوره قبل از ازدواج می توانید با کارشناسان مجموعه انتخاب کلینیک تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2